Svenskt Trä Logo

Dimensionering av bullerskärmar enligt Trafikverket

Publicerad 2014-09-21

När det gäller säkerhetsklass, laster, lastkombinationer, lastfaktorer och bärförmåga hänvisas till eurokoder. I eurokoder bestäms bland annat vindlasten och lasten av sprutande snö vid plogning. Lastkombinationer och utböjningskrav anges i Trafikverkets TRVK Bro.

Laster

Vindlasten bestäms enligt följande regler. Karakteristisk vindlast W vinkelrätt mot en yta bestäms av formeln W=m∙q∙A, där m är formfaktor, q är vindens hastighetstryck och A är föremålets projicerade yta. Vindens hastighetstryck är beroende av ogynnsammaste terrängtyp.

Terrängtyper:

  • 0 är havs- eller kustområde
  • I är sjö eller plant område med små hinder
  • II är område med låg vegetation och enstaka hinder (byggnader)
  • III är område med vegetation eller byggnader (byar, förorter, skogar)
  • IV är område med stor del bebyggd med medelhöjd > 15 m

Bullerskydd utmed järnväg ska dimensioneras både för vindlast enligt SS-EN 1991-1-4 och för aerodynamisk last från tåg enligt SS-EN 1991-2. Aerodynamisk* last från tåg med hastighet 250 km/h anges i tabellen.

Avstånd från spårmitt (m)
Aerodynamisk last från tåg (kN/m2)
2,3
1,2
3,0
0,8
4,5 
0,4
6,3
0,25

Tabell 1. Aerodynamisk last från tåg.

* Aerodynamisk last från passerande tåg beror huvudsakligen på tågets hastighet, tågets utformning, bärverkets form, avståndet mellan tåg och bärverk.

Av snösprut vid plogning antas en last i vägens riktning med karakteristiskt värde 15 kN/m2. Den antas verka horisontellt inom 6 m från vägkant och upp till 2,5 m över vägbanan på en yta <0,5 m2.

TräGuiden är den digitala handboken för trä och träbyggande och innehåller information om materialet trä samt instruktioner för byggande med trä.

På din mobil fungerar TräGuiden bäst i stående läge.Ok