Förutsättningar
Bron är en gång- och cykelbro dimensionerad för ytlast enligt Bro 94, samt ett renhållningsfordon med axellaster 40 kN och 20 kN. Bron byggdes 2005, som en del av gång- och cykelvägen mellan Skoghall och Karlstad. Teknisk livslängd för bron är 40 år.
Bron är en snedstagsbro med pyloner av ihåliga så kallade Comwoodstolpar vid landfästena, och två längsgående huvudbalkar av dubbla limträbalkar med tvärbalkar mellan huvudbalkarna. Brons längd är 50 m och fri bredd är 3 m. Brobanan har en svag båge med radie 700 m. Broplattan utgörs av liggande limträbalkar.
Bild 1. Foto: Martinsons Träbroar AB.
Bild 2. Foto: Martinsons Träbroar AB.
Material
Stolpar av Comwood, i hållfasthetsklass LK30, furu, impregnerat i träskyddsklass NTR/A.
Huvudbalkar, tvärbalkar: Limträ, i hållfasthetsklass L40, furu, impregnerat i träskyddsklass NTR/A.
Syllar: Konstruktionsvirke i hållfasthetsklass C30, furu, impregnerat i träskyddsklass NTR/A.
Broplatta, räckesstolpar: Limträ, i hållfasthetsklass L40, gran.
Räckesgrind: Konstruktionsvirke, i hållfasthetsklass C18, gran.
Övrigt trä: Konstruktionsvirke, i hållfasthetsklass C18, furu, impregnerat i träskyddsklass NTR/A.
Snedstag, ståldetaljer och skruvar: Varmförzinkat stål.
Ytbehandling
Ytbehandling före montage där så är möjligt, framförallt på ändträytor med penetrerande grundolja. Följ tillverkarens anvisningar.
Konstruktivt träskydd
Det konstruktiva träskyddet syftar till att hålla träet torrt.
Pyloner: Toppen täcks med stålbeslag.
Tvärbalkar, pylon: Täckning av översida, med plåt.
Längsgående balkar: Täckning av översida, med plåt. Distans mellan räckesstolpar och balk.
Tvärbalkar, brobana: Täckning av översida, med till exempel grundpapp YEP 2500.
Handledare: Brädan lutas utåt, minst 1:3 (18°), för att regnvatten snabbt ska rinna av.