Transporten sker vanligen på landsväg. Detta kan inverka på nedan angivna storleksbegränsningar.
Med vanlig lastbil kan man transportera längder upp till 9 – 10 m. Komponenter längre än 12 m transporteras på trailers med utdragbart flak. Komponenter upp till 30 – 35 m kan också transporteras på detta sätt. För små limträmängder blir kostnaden för den här sortens transport hög och det är därför fördelaktigt om balkarna kan delas i mindre längder så att de kan transporteras med vanlig lastbil.
För långa transporter behövs tillstånd av myndigheterna. Längder upp till 25 – 30 m utgör vanligtvis inget problem. Den största längden som får transporteras utan tillstånd varierar i olika länder, men den är normalt ungefär 25 m. Specialtransport krävs vanligen om bredden överskrider 2,5 m eller totala höjden 4,5 m, vilket ofta är fallet med bågar eller ramar. När järnvägs- eller sjötransport används, gäller andra gränser. Transportproblemen kan ofta lösas om konstruktionen delas i mindre transportenheter, som sammanfogas på byggarbetsplatsen.
Figur 1.17 Transport av limträ
Största tillåten längd och höjd på fordon utan specialtillstånd är gemensamt för Europa.